Påföljdsavgiften för försenad registrering av äganderätten till en aktielägenhet blir skäligare
Sättet att räkna ut påföljdsavgiften för försenad registrering av äganderätten till en aktielägenhet modifieras i riktning mot vad som är skäligare för bostadsdatasystemets klienter. Republikens president stadfäste i dag den 25 oktober 2024 lagen om ändring av 16 § i lagen om införande av lagstiftningen om bostadsdatasystem. Lagen ska träda i kraft den 1 november 2024.
Den primära effekten av lagändringen är att sättet att räkna ut betalningspåföljder ändras så att det inte heller vid långvariga dröjsmål med att göra registreringsansökan finns risk för att avgifterna stiger till oskäliga helhetsbelopp. Dessutom uppfyller bestämmelserna om dröjsmålspåföljder i fortsättningen bättre ramvillkoren för bestämmelser om administrativa påföljdsavgifter samt de krav som etablerats i grundlagsutskottets praxis.
Påföljdsavgifterna ska motsvara den allmänna linjen
När ett gammalt bostadsaktiebolag har fört över förvaltningen av aktieboken till bostadsdatasystemet och en aktie i bolaget överlåts första gången, ska förvärvaren ansöka om att bli registrerad som aktieägare i aktielägenhetsregistret inom två månader efter det att det överlåtelseavtal som gäller de aktier som berättigar till innehav av bostaden ingicks.
Ändringen har gjorts eftersom enligt den tidigare lagen höjdes den avgift som tas ut för registreringen med 20 procent för varje påbörjad dröjsmålsperiod på två månader om förvärvaren inte inom två månader hade ansökt om att bli registrerad som aktieägare. Den påföljdsavgift som tas ut för försenad registrering beräknas genom att registreringsavgiften höjs enligt principen ränta på ränta. Detta kunde leda till oproportionerligt höga påföljdsavgifter vid försummelser som fortgår i flera år.
Fortsättningsvis föreslås inget absolut maximibelopp för den totala summan av en påföljdsavgift, utan den ursprungliga registreringsavgiften höjs med 20 procent för varje påbörjad dröjsmålsperiod på två månader, tills registreringsansökan har gjorts på behörigt sätt. Avgifterna höjs således också med den nya modellen med rätt täta intervall, på motsvarande sätt som tidigare. Därför bedöms påföljdsavgiften också med den nya modellen förbli en tillräckligt effektiv faktor av ekonomisk betydelse för att sporra till att göra registreringsansökan inom utsatt tid.
Med det nya beräkningssättet och de nuvarande registreringsavgifterna stiger avgiftsbeloppet till exempel vid dröjsmål på fem år till cirka 480 euro och vid dröjsmål på tio år till cirka 890 euro. Höjningen är således fortsättningsvis kontinuerligt växande och betydande, men den är klart rimligare i förhållande till hur allvarlig försummelsen är och vilken allmän relevans försummelsen har på samhällelig nivå.
Eftersom påföljdsavgifter för eventuella försummelser i princip har kunnat ansamlas redan från och med 2019 och den föreslagna ändringen har ett starkt stöd bland alla aktörer på området, har lagstiftningsprojektet beretts så snabbt som möjligt, men dock så att man säkerställt att ramvillkoren för en korrekt lagstiftningsprocess iakttas.
Bostadsdatasystemet är ett centralt register med tanke på systemet för säkerheter
Aktielägenhetsregistret i bostadsdatasystemet är ett basregister som åtnjuter offentlig tillförlitlighet och vars informationsinnehåll måste vara tillräckligt täckande och rättvisande för att kunna uppfylla sin funktion. I Finland finns det kring 90 000 husbolag med cirka 1,8 miljoner aktiegrupper. En stor del av dessa är vid omsättning förenade med kreditgivning där respektive aktiegrupp fungerar som säkerhetstillgång, och säkerställandet av att pantsättningen är offentlig sker genom anteckningar i bostadsdatasystemet. Bostadsdatasystemet är således ett centralt register med tanke på hela det finländska systemet för säkerheter och fungerar i likhet med fastighetsregistersystemet som en grund för kreditgivning. Med tanke på systemets funktion är det väsentligt att registreringsansökningar görs i rätt tid, och därför är den påföljdsavgift som säkerställer detta motiverad även i fortsättningen.
Mer information:
Timo-Ville Nieminen, lagstiftningsråd, tfn 0295 162 379, timo-ville.nieminen(at)gov.fi
Beslut på finska Eduskunnan vastaus hallituksen esitykseen MMM/2024/134