Hakemusrajapinnat

ASREK-hakemusrajapintojen tekninen dokumentaatio 

Yleistä

Hakemusrajapinta on huoneistotietojärjestelmän palvelu, jonka kautta käyttäjä voi integraattorin välittämänä toimittaa sähköisesti hakemuksia sekä asiakirjoja Maanmittauslaitokselle. Rajapintapalvelujen käyttö edellyttää sopimusta.

Kehitämme palvelujamme jatkuvasti. Vuoden 2019 aikana käyttöönotettavat hakemusrajapintapalvelut ovat:

  • Omistuksen rekisteröinti
  • Panttaus
  • Turva-asiakirjojen säilyttäjän ilmoitus (RS-menettelyn alkaessa)

Seuraavat palvelut ovat tulossa käyttöön mahdollisimman pian:

  • Hakemuksen tilakysely
  • Suostumuskoodin liittäminen aiemmin lähetetylle hakemukselle
  • Hakemusten täydennys
  • RS-menettelyn päättyminen, omistuksen ja panttauksen ilmoittaminen sekä rajoitukset

Nämä hakemusrajapinnat on suunnattu pankkien käyttöön. Pankki lähettää hakemuksia rajapintaan sekä hakijana että asiakkaansa asiamiehenä. Hakemukset lähetetään KVP-tiimin hallinnoimaan MIAS-komponenttiin, joka tarkistaa että integraattorin antamat sopimustiedot vastaavat varmenteen CN-kenttiä. MIAS sitten reitittää hakemuksen URLin perusteella joko KVP:lle, Kirrelle tai ASREKille. Integraattorit voivat kysyä ongelmatapauksissa apua Rocketchat-kanavalta, jossa on sekä ASREK- että KVP-tiimiläisiä kuulolla

KVP-kehitysympäristön url

https://kvp-kehitys-ws.nls.fi/htj 

Esimerkki:

curl -v --insecure --cert test.crt --key test.key --request POST --databinary @testiHakemus.json --header "Content-Type: application/json" https://kvp-kehitys-ws.nls.fi/htj/v1/yhtiot/123456-7/osakeryhmat/osryh2 /hakemukset/panttauksen-poistaminen 

 

Sopimustiedot

Sopimustunnus ja Y-tunnus ovat pankkikohtaisia ja pakollisia, sopimusyhteyshenkilön (lähettäjä) nimi ja yhteystiedot voidaan jättää pois.

 

Schemat ja esimerkit

hakemusrajapinta_esimsanomat_20181016.zip 

hakemusrajapinta_skeemat_20181016.zip

 

Omistuksen kirjaaminen

URL-osoitteen formaatti: /v1/yhtiot/{ytunnus}/osakeryhmat/{osakeryhmatunnus}/hakemukset/omistuksen-kirjaaminen

Pankki lähettää omistuksen kirjaamishakemuksen asiakkaansa puolesta varmistaakseen, että hän saa pantatun kohteen omistusoikeuden.

Esimerkkisanoma: Omistuksen kirjaaminen
{ "sopimustiedot": { "sopimustunnus": "Sopimus12345", "lahettaja": { "ytunnus": "7772165-8" } }, "hakemus": { "asiointikieli": "fi", "yhteyshenkilo": { "nimi": "Yrjö Yhteyshenkilö", "sahkopostiosoite": "y@y.com", "puhelinnumero": "+35851234567" }, "luovutus": { "saantopvm": "30.05.2018", "saantolaji": "KAUPPA", "luovuttajat": [ { "henkilolaji": "YHTIO_TAI_SAATIO", "omistusosuusOsoittaja": 1, "omistusosuusNimittaja": 2, "tunnus": "0245954-4", "toiminimi": "Oy Capital Investment Ab" } ], "saajat": [ { "henkilolaji": "LUONNOLLINEN_HENKILO", "etunimi": "Hasse", "sukunimi": "Hakija", "tunnus": "120464-126J", "omistusosuusOsoittaja": 1, "omistusosuusNimittaja": 2, "katuosoite": "Osoite", "postinumero": "00100", "sahkopostiosoite": "string@stri" } ] } } }

 

Panttaus

URL-osoitteen formaatti: /v1/yhtiot/{ytunnus}/osakeryhmat/{osakeryhmatunnus}/hakemukset/panttaus

Pankki hakee panttausta varmistaakseen, että asiakkaan velka tulee tavalla tai toisella maksetuksi. Toimiessaan ripeästi pankki varmistaa panttaukselleen parhaan vapaan etusijan ja siten lukitsee järjestyksen, jossa asiakkaan velat maksetaan pois. (Etusijajärjestyksen muuttamista tulee mahdolliseksi hakea myöhemmässä vaiheessa)

Esimerkkisanoma: Panttaus
{ "sopimustiedot": { "sopimustunnus": "Sopimus12345", "lahettaja": { "ytunnus": "1701655-1" } }, "hakemus": { "asiointikieli": "fi", "yhteyshenkilo": { "nimi": "Yrjö Yhteyshenkilö", "puhelinnumero": "+3581234567", "sahkopostiosoite": "test@t.com" }, "panttaukset": [ { "omistajat": [ { "henkilolaji": "LUONNOLLINEN_HENKILO", "omistusosuusNimittaja": 1, "omistusosuusOsoittaja": 1, "tunnus": "121212-123A", "toiminimi": "Anssi Kukkonen" } ], "kokoArvo": false, "pantinsaajat": [ { "tunnus": "200498-945W", "henkilolaji": "LUONNOLLINEN_HENKILO", "nimi": "Jane James" }, { "tunnus": "271172-9672", "henkilolaji": "LUONNOLLINEN_HENKILO", "nimi": "John Doe" } ], "rahamaara": 60000 } ] } }

 

Panttauksen poistaminen

URL-osoitteen formaatti: /v1/yhtiot/{ytunnus}/osakeryhmat/{osakeryhmatunnus}/hakemukset/panttauksen-poistaminen

Esimerkkisanoma: Panttauksen poisto
{ "sopimustiedot": { "sopimustunnus": "Sopimus12345", "lahettaja": { "ytunnus": "7772165-8", "yhteyshenkilo": "Mikko Yhteyshenkilö", "sahkopostiosoite": "test@t.com", "puhelinnumero": "+3581234567" } }, "hakemus": { "asiointikieli": "fi", "yhteyshenkilo": { "nimi": "Yrjö Yhteyshenkilö", "sahkopostiosoite": "y@y.com", "puhelinnumero": "+35851234567" }, "hakemustunnus": "51aff448-ec10-4a8d-82ca-d4b3016734a8" } }

 

RS-ilmoituksen kirjaaminen

(RS-aloitusilmoitus eli turva-asiakirjojen säilyttäjän ilmoitus)

URL-osoitteen formaatti: /v1/yhtiot/{ytunnus}/hakemukset/rs-ilmoituksen-kirjaaminen

Ilmoittava RS-pankki tulee yksilöidä lähettäjä-osion ytunnus-kentällä. Vain ilmoittava pankki voi poistaa RS-rajoituksen.

Esimerkkisanoma: RS-ilmoituksen kirjaaminen
{ "sopimustiedot": { "sopimustunnus": "Sopimus12345", "lahettaja": { "ytunnus": "7772165-8", "yhteyshenkilo": "Mikko Yhteyshenkilö", "sahkopostiosoite": "test@t.com", "puhelinnumero": "+3581234567" } }, "osakeryhmat":[ "osryh1", "osryh16", "osryh24" ] } 

 

Vastaus

Onnistunut vastaus (paitsi rs-ilmoitus) 
{ "status": "ok", "message": { "hakemustunnus": "2e750922-8da8-47c6-9bb1-64f577919f7f" } }
Onnistunut rs-ilmoitus vastaus 
{ "status": "ok", "message": { "hakemukset": [ { "hakemustunnus": "74d55098-7218-4323-a39c-04ea94393781", "osakeryhmatunnus": "osryh26" }, { "hakemustunnus": "30915707-4943-4041-a1c9-fc2c037c8dde", "osakeryhmatunnus": "osryh27" } ] } } 
Virhevastaus
{ "status": "error", "message": "hallintaoikeutta ei löytynyt: 0245954-4" }