Viisi prosenttia taloyhtiöistä siirtynyt huoneistotietojärjestelmään – takaraja 2023

Julkaisuajankohta 8.8.2022 8.09
Tiedote
Valkoinen rivitalo kesämaisemassa.

Ennen vuotta 2019 perustettujen taloyhtiöiden on siirryttävä sähköiseen huoneistotietojärjestelmään vuoden 2023 loppuun mennessä. Näistä yhtiöistä kuitenkin vasta hieman yli viisi prosenttia eli reilut 5 000 yhtiötä on siirtynyt järjestelmään. Taloyhtiöiden, joissa ei ole ammatti-isännöintiä, kannattaa tehdä siirto jo nyt. Näin taloyhtiö välttyy ylimääräisiltä maksuilta ja saa Maanmittauslaitokselta tukea siirtotilanteessa.

Taloyhtiöitä kannustetaan siirtymään huoneistotietojärjestelmään hallitusti ja hyvissä ajoin. Myös Kiinteistöliitto ja Isännöintiliitto suosittelevat pienten taloyhtiöiden kohdalla pikaista siirtymistä huoneistotietojärjestelmään.

– Erityisesti pienten taloyhtiöiden, joilla ei ole ammatti-isännöintiä, kannattaa tehdä osakeluettelon siirto jo nyt. Tällaisten rivitalojen ja muiden asukasisännöinnissä olevien taloyhtiöiden ei kannata viivytellä siirron suorittamista, sillä nyt on saatavissa opastusta ja apua siirron suorittamiseen Maanmittauslaitoksen asiakaspalvelussa paremmin kuin viime tipassa siirtoa tehtäessä, toteaa Kiinteistöliiton yhteysjohtaja Timo Tossavainen.

– Monet suuret isännöintitoimistot valmistelevat siirtoa ja sen aikataulu on määritelty. Ammatti-isännöinnin piirissä olevat taloyhtiöt voivat siis rauhassa odottaa isännöitsijän tietoa asiasta, täydentää Isännöintiliiton kehityspäällikkö Ira Tenhunen.

Jos taloyhtiöllä on ammatti-isännöitsijä, isännöinti myös siirtää osakeluettelot huoneistotietojärjestelmään. Ennen siirtoa taloyhtiöiden tulee varmistaa osakeluetteloidensa ajantasaisuus.

Siirtyminen huoneistotietojärjestelmään tapahtuu kahdessa vaiheessa
 

  1. Ensin taloyhtiö tai isännöinti tarkistaa osakeluettelon ajantasaisuuden, siirtää osakeluettelon huoneistotietojärjestelmään ja tiedottaa tapahtumasta osakkaita. Osakeluettelo sisältää tiedot yhtiön osakkeista ja niiden omistajista.
     
  2. Siirron jälkeen osakkeenomistajilla on kymmenen vuotta aikaa hakea oman omistuksensa sähköistä rekisteröintiä Maanmittauslaitokselta. Rekisteröinnin yhteydessä Maanmittauslaitos poistaa paperisen osakekirjan käytöstä ja tieto omistuksesta näkyy jatkossa rekisterimerkintänä huoneistotietojärjestelmässä. Rekisteröinnin tukena toimii asiointiapuri.

Asunnon omistajalla ei yleensä ole kiirettä oman omistuksensa sähköiselle rekisteröinnille. Poikkeuksena ovat asuntokauppatilanteet, jolloin uuden omistajan täytyy rekisteröidä omistuksensa kahden kuukauden kuluessa asuntokaupasta.

Apua siirtoon saatavilla

Osakeluettelojen siirtäminen huoneistotietojärjestelmään tapahtuu Maanmittauslaitoksen siirtopalvelussa. Palvelu on ollut pienten taloyhtiöiden käytössä vuodesta 2020 ja vuoden 2022 alusta myös ruotsiksi.

Ohjeita siirtoon ja siirtopalvelun käyttöön löytyy osoitteesta osakehuoneistorekisteri.fi. Taloyhtiöitä palvelee myös Maamittauslaitoksessa osakeluettelon siirron tuki. Lisäksi eri puolilla Suomea järjestetään siirron tukiklinikoilta, joilla asiantuntijat vastaavat siirtoon liittyviin kysymyksiin.

Lisätiedot

Johtaja Janne Murtoniemi, 040 710 8862, [email protected]
Yhteysjohtaja Timo Tossavainen, 050 320 9464, [email protected]
Kehityspäällikkö Ira Tenhunen, 040 578 5640, ira.tenhu[email protected]
 

Linkit

Ajankohtaista Huoneistotietojärjestelmä