Miksi huoneistotietojärjestelmä tarvittiin ja keiden pitää nyt toimia? – kuuntele podcast

Julkaisuajankohta 25.4.2023 16.01
Tiedote
Kuvassa mikrofoni, Jenni Tommilan kasvokuva ja Janne Murtoniemen kasvokuva liitettynä eri kuvista.

Kuuntele 19 minuutissa kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää huoneistotietojärjestelmästä: mitä se sisältää, miksi se tarvittiin, keiden pitää toimia ja milloin?

Podcastissa huoneistotietojärjestelmästä vastaava johtaja Janne Murtoniemi Maanmittauslaitoksesta kertoo kaiken olennaisen isännöitsijöille ja taloyhtiöiden hallituksille osakeluetteloiden siirrosta, maksullisuudesta, käytännöistä, tuesta, taustoista ja tulevaisuudensuunnitelmista. Haastattelijana toimii Jenni Tommila.

Kuuntele podcast (Soundcloud.com)

Taloyhtiö ja isännöitsijä, siirry osakeluettelon siirtoon

Mitä hyötyä huoneistotietojärjestelmästä on?

- Huoneistotietojärjestelmään siirtyvät kaikki Suomen noin 90 000 taloyhtiötä ja puolitoista miljoonaa osakehuoneistoa, kertoo Janne Murtoniemi Maanmittauslaitoksesta.

Huoneistotietojärjestelmä parantaa asuinhuoneistojen tietojen ja omistajamerkintöjen saatavuutta ja luotettavuutta. Se myös sujuvoittaa kaupankäyntiä ja luotonantoa.

Yksittäiselle osakkeenomistajalle huoli osakekirjan säilyttämisestä ja tallettamisesta poistuu, koska osakekirja on sähköisessä rekisterissä eikä voi sieltä kadota. Taloyhtiöiltä päättyy osakeluettelon tietojen ylläpitovastuu sillä hetkellä, kun osakeluettelo on siirretty Maanmittauslaitokselle.

- Tätä voisi verrata kiinteistöpuolen sähköiseen järjestelmään tai vaikka pörssiosakkeiden omistukseen; nehän ovat olleet sähköisessä muodossa jo hyvin pitkään. Kyseessä on nyt aika merkittävä siirtymä uuteen digitaaliseen järjestelmään, Murtoniemi sanoo.

Kuka päättää huoneistotietojärjestelmään siirtymisestä?

- Päätöksen liittymisestä tekee asunto-osakeyhtiön hallitus. Asia käsitellään hallituksen kokouksessa ja sen jälkeen hallitus tiedottaa siitä taloyhtiön asukkaille. Päätöksen jälkeen hallituksen puheenjohtaja pystyy tehdä osakeluettelon siirron sähköisessä osakeluettelon siirtopalvelussa.

Osakeluettelon siirto on tänä vuonna maksutonta Maanmittauslaitoksen perimien maksujen osalta.

- Toki täytyy muistaa, että isännöitsijöille siirrosta aiheutuu työtä, joten isännöitsijät saattavat periä taloyhtiöltä jonkinmoisia maksuja, jotka on sovittu näissä taloyhtiön ja isännöitsijän välisissä sopimuksissa, Murtoniemi toteaa.

Mitä osakkaan tulee tehdä?

Kun taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelonsa, niin vasta sen jälkeen yksittäinen asunnon omistaja pystyy ylipäätään tekemään mitään. Osakkeenomistajilla on lain mukaan kymmenen vuoden aika, jonka aikana osakekirja pitää mitätöidä.

- Ehkä tärkein vinkki tässä vaiheessa on: jos osakekirja on asukkaalla itsellään hallussa, niin sen pystyy tuoda Maanmittauslaitoksen toimipisteeseen, jossa osakekirja mitätöidään. Jos osakekirja on asuntolainen vakuutena pankissa, niin siinä tilanteessa sitä ei ole mitään erityistä syytä lähteä muuttamaan sähköiseksi, koska pankkien osalta näitä mietitään sitten myöhemmin tarkemmin, että tehdäänkö jotain isompia sähköistämisiä sitten kerralla, Murtoniemi kertoo.

Mitkä ovat seuraavat askeleet lähitulevaisuudessa?

Nyt huoneistotietojärjestelmää täytetään taloyhtiöiden tiedoilla, mutta tulevien vuosien askeleita taustalla jo suunnitellaan.

- Lähivuosien aikana huoneistotietojärjestelmään tuodaan myös taloyhtiöiden hallinnollisia tietoja, eli sellaisia tietoja, mitä tällä hetkellä isännöitsijäntodistuksella esitetään, esimerkiksi taloyhtiön kunnossapito- tai muutostöistä.

- Lisäksi tulevina vuosina tuodaan taloyhtiöiden yhtiölainatiedot, että saamme positiivisen luottorekisterin sitten aikanaan, Murtoniemi päättää.

Lisätietoja

Janne Murtoniemi, 040 710 8862, [email protected]

Lue podcastin tekstivastine
Ajankohtaista Huoneistotietojärjestelmä