Yhtiöjärjestys on muuttunut – miten huoneistotietojärjestelmä ajan tasalle?

Susanna Koivula Julkaisupäivä 26.5.2021 7.56 Blogit

Taloyhtiöissä tehdään toisinaan sellaisia yhtiöön, huoneistoihin tai tiloihin liittyviä muutoksia, jotka edellyttävät yhtiöjärjestyksen muuttamista. Yhtiöjärjestyksen muutoksen yhteydessä osakeryhmät voivat muuttua: asunto-osakeyhtiöön voi syntyä kokonaan uusia osakeryhmiä tai olemassa olevat osakeryhmät voivat muuttua. Avaan tässä kirjoituksessa tilanteita, joissa taloyhtiössä tehdään yhtiöjärjestyksen muutos ja taloyhtiön osakeluetteloa ylläpidetään jo huoneistotietojärjestelmässä. 

Osakehuoneistotulosteen teksti ”Yhtiöjärjestys on muuttunut, tiedot eivät ole huoneistotietojärjestelmässä ajan tasalla” saattaa herättää ihmetystä, mitä se tarkoittaa? Voiko kohteen myydä, entäpä kelpaako se vakuudeksi?  

Yleisintä uusissa taloyhtiöissä

Mennäänpä alkuun. Asunto-osakeyhtiö perustetaan Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) sähköisessä palvelussa. Tiedot taloyhtiöstä, osakehuoneistoista ja niiden ensimmäisistä omistajasta siirtyvät suoraan huoneistotietojärjestelmään. Kaikki on kunnossa ja ajan tasalla huoneistotietojärjestelmässä. Mitä tapahtuu, kun taloyhtiössä tehdään yhtiöjärjestyksen muutos? Ja ennen kaikkea, missä tilanteissa osakeryhmätunnus (osakehuoneiston yksilöivä tunniste) muuttuu? 

Kenties tyypillisin tilanne, jolloin yhtiöjärjestystä muutetaan, koskettaa yleensä rakentamisvaiheessa olevaa uutta taloyhtiötä. Vanhemmissa taloyhtiöissä muutoksia tapahtuu huomattavasti vähemmän. 

Yhtiöjärjestyksen muutos aiheuttaa osakeryhmien muuttumisen esimerkiksi osakkeiden numerointia muutettaessa, korjaus- ja lisärakentamisen yhteydessä sekä huoneistoja yhdistettäessä tai jaettaessa. PRH osaa kertoa parhaiten tarkemman koosteen tilanteista, joissa osakeryhmät muuttuvat. Osakeryhmätunnus ei kuitenkaan muutu niissä tilanteissa, kun huoneiston ominaisuustietoja (esim. käyttötarkoitusta tai huonelukua) muutetaan. 

Taloyhtiö tai osakas päivittää tiedot 

Mitä pitäisi tehdä, että tilanne saataisiin kuntoon huoneistotietojärjestelmässä? Lyhyesti voisi todeta, että kun taloyhtiössä on tapahtunut osakeanti, sulautuminen tai jakautuminen, taloyhtiö ilmoittaa osakeryhmien omistajat Maanmittauslaitokselle. 

Jos kyseessä on jokin muu tilanne, jonka seurauksena osakeryhmät ovat muuttuneet, omistajan tulee hakea omistuksen rekisteröintiä Maanmittauslaitokselta. Omistajan tekemän hakemuksen liitteeksi pitää toimittaa taloyhtiön selvitys, joka kattaa kaikki osakeryhmiin liittyvät muutokset. Käytännössä tämä voisi olla esimerkiksi yhtiökokouksen pöytäkirja, jossa yhtiöjärjestyksen muutosasia on käsitelty. 

Kun taloyhtiössä suunnitellaan yhtiöjärjestyksen muutosta, onkin siis hyvä selvittää etukäteen, miten se vaikuttaa osakeryhmiin. Maanmittauslaitos on kerännyt ohjeita yhtiöjärjestyksen muutosten seurauksista huoneistotietojärjestelmässä sekä ohjeistusta siihen, kuinka omistaja-, panttaus- ja rajoitustiedot saadaan ajan tasalle. 

Jos siis löydät tiedon ”Yhtiöjärjestys on muuttunut, tiedot eivät ole huoneistotietojärjestelmässä ajan tasalla” niin ei huolta, voit omilla toimenpiteilläsi saada tiedot taas ajan tasalle!

Tutustu taloyhtiöiden ja muiden ammattilaisten ohjeisiin

Tutustu osakkeenomistajan ohjeisiin

Kirjoittaja työskentelee tietopalveluasiantuntijana Maanmittauslaitoksessa.

Huoneistotietojärjestelmä Susanna Koivula

Lisää kommentteja