Varainsiirtoverotus siirtyi paperimaailmasta verkkoon

Sari Siegberg Julkaisupäivä 7.1.2020 12.21 Blogit

Sähköisen huoneistotietojärjestelmän rakentaminen koostuu monista palasista, joiden täytyy loksahdella kohdilleen. Yksi näistä palasista on varainsiirtoverotuksen muuttuminen sähköiseksi viime marraskuussa.

Verohallinnolla on takanaan iso urakka varainsiirtoverotuksen menettelyjen uudistamisessa. Vielä lokakuuhun asti asiakkaat antoivat varainsiirtoveroilmoituksen pääasiassa paperilla, ja sähköinen ilmoitus oli käytössä vain tietyissä tilanteissa. Vuosittainen paperilomakkeiden määrä on siis ollut valtava. Asiakkaan piti aina toimittaa verotoimistossa leimattu paperilomake isännöitsijälle, jotta hän sai omistuksensa kirjattua osakeluetteloon.

Tieto varainsiirtoveron suorittamisesta siirtyy sähköisesti Maanmittauslaitokselle

Marraskuun 2019 alussa varainsiirtoveron ilmoittaminen ja maksaminen muuttuivat osana Verohallinnon tietojärjestelmäuudistusta. Asiakas voi nyt ilmoittaa ja maksaa varainsiirtoveron OmaVero-palvelussa. Jos kaupassa käytetään kiinteistönvälittäjää, välittäjän on annettava ilmoitus sähköisesti joko verkkolomakkeella tai rajapinnan kautta. Kun ilmoitus ja maksu ovat kunnossa, tieto varainsiirtoveron suorittamisesta siirtyy sähköisesti Maanmittauslaitokselle.

Tämä varainsiirtoveron maksukyselyn rajapinta on jatkossa tärkeä osa huoneistotietojärjestelmää. Jos taloyhtiö on jo huoneistotietojärjestelmässä, huoneiston uuden omistajan ei tarvitse toimittaa Maanmittauslaitokselle erikseen todistusta varainsiirtoverosta, koska tieto suoritetusta varainsiirtoverosta siirtyy Verohallinnosta piuhoja pitkin.

Jos taloyhtiö ei vielä ole huoneistotietojärjestelmässä, asiakkaan on edelleen toimitettava todistus varainsiirtoverosta isännöitsijälle, joka merkitsee uuden omistajan osakeluetteloon. Tämänkin todistuksen saa kätevästi OmaVerosta. 

Verohallinto voi hyödyntää huoneistotietojärjestelmän tietoja

Huoneistotietojärjestelmän kehittäminen hyödyttää myös Verohallintoa. Saamme huoneistotietojärjestelmästä tiedot uusista yhtiöistä ja niiden perustajaosakkaista sekä vanhoista yhtiöistä, kun yhtiöt ovat siirtäneet osakeluettelonsa huoneistotietojärjestelmään.

Viranomaisten sähköinen asiointi etenee pala palalta. Jokainen askel auttaa muitakin toimijoita kehittämään myös omaa sähköistä asiointiaan. Kaiken kehittämisemme keskiössä on asiakas ja hänen toimintansa helpottaminen.

 

Kirjoittaja toimi Verohallinnossa varainverottamisen prosessinomistajana elokuuhun 2019 asti.

ASREK Sari Siegberg

Lisää kommentteja

A
Asioitsija 11 Kuukautta sitten
Jos joku muu kuin kiinteistönvälittäjä tai asunnon ostaja (esim. lakitoimisto) suorittaa (toimeksiannon) perusteella varainsiirtoveron,MITEN PITÄÄ TOIMIA?
Sama epäselvä tilanne on kiinteistöjen varainsiirotverojen kohdalla.
ST
Suvi Takala 11 Kuukautta sitten vastais Asioitsija n.
Hei,
kiitos viestistä. Lisätietoa varainsiirtoveron maksamisesta ja ilmoittamisesta löytyy vero.fi-sivuilta.

Toisen puolesta toimiessa on tärkeää huomata, että veron maksamisessa tarvitaan asiakkaan oma varainsiirtoveron viitenumero. Viitenumero ohjaa maksun kirjautumisen kyseisen asiakkaan varainsiirtoveron suoritukseksi. Viitenumeron asiakas saa OmaVerostaan tai kysymällä Verohallinnosta.

Maksamisen lisäksi on aina annettava luovutusta koskeva varainsiirtoveroilmoitus. Ilmoitus on annettava myös kiinteistöjen osalta kaupoista, jotka ovat tapahtuneet 1.11.2019 jälkeen.

Lisätietoa varainsiirtoveron ilmoittamisesta löytyy mm. täältä: https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/asuminen/varainsiirtovero/ilmoitusohjeet.

Varainsiirtoveron tilanteet voivat olla hyvin moninaisia, joten jos vielä tarvitset lisätietoja, voit olla myös suoraan yhteydessä sähköpostitse.

Ystävällisin terveisin

Sari Siegberg
[email protected]